Home » » Verminderen, Verslimmen en Verschonen van goederenvervoer

Verminderen, Verslimmen en Verschonen van goederenvervoer

Afbeelding

Green Business Club Symposium

 

Geïnteresseerd in duurzame stadslogistiek? Kom naar het Green Business Club Symposium van 4 maart!

Onze economie en maatschappij veranderen in een hoog tempo. Vanuit distributie perspectief betekent dit vooral voor de binnensteden een hoge en groeiende druk op de openbare ruimte. Connekt, een leidend netwerk voor slimme, duurzame en sociale mobiliteit, geeft aan dat naar verwachting in 2050 het overgrote deel van alle Nederlanders in of nabij een grote stad woont. Om de leefbaarheid van steden te borgen richten veel gemeenten in Nederland zich op het reguleren van vervoerstromen. Momenteel hebben ca. 13 steden een milieuzone ingesteld. Daarnaast hebben steden zich verbonden aan Green Deal ZES (Zero Emissie Stadslogistiek). Doel van dit initiatief is om in 2025 zoveel mogelijk emissievrije stadslogistiek te realiseren. Tel dat op bij de reeds bestaande (strenge) venstertijdenwetgeving en de trend is duidelijk: de last-mile in goederenvervoer wordt steeds complexer, logistieke ketens gaan de komende jaren ingrijpend veranderen.

Districon adviseert haar opdrachtgevers op het terrein van zgn. Sustainable Transport & Logistics en is betrokken bij tal van projecten en onderzoeken. Denk hierbij aan onderzoeken met een ‘verre horizon’ als Connected Transport waarbij de supply chain impact van autonoom transport wordt verkend of de toekomstige behoefte aan elektrische laadinfra wordt geraamd i.v.m. de komst van volledig elektrisch aangedreven trucks. Een voorbeeld van een ‘meer nabije’ horizon betreft een gezamenlijk met Royal HaskoningDHV uitgevoerd project voor de Green Business Club Utrecht Centraal

Green Business Club Utrecht Centraal

Participanten in de Green Business Club Utrecht Centraal (GBCU) trekken gezamenlijk op om duurzame projecten in het gebied rondom Utrecht Centraal station te realiseren. Zij hebben de gezamenlijke ambitie om bij te dragen aan een leefbaar stationsgebied. Een van de projecten richt zich op het leveren van goederen en diensten aan de participanten. Wat zijn de mogelijkheden om dit leveren binnen de benodigde servicekaders te verminderen, te verslimmen en te verduurzamen? In dit gezamenlijke project is o.a. de omvang van volumestromen vastgelegd en zijn alternatieven wijze van bevoorrading uitgewerkt die resulteren in minder truckbewegingen en CO2 uitstoot. Een van de verrassende bevindingen is het relatief groot aantal truckbewegingen dat kan worden voorkomen door het maken van performance afspraken met leveranciers. Andere, verdergaande stappen richten zich o.a. op bundelen van goederenstromen, al dan niet via stedelijke overslaglocaties en op elektrificeren van transport.

Symposium 4 maart te Utrecht

Nieuwsgierig geworden? Op maandag 4 maart presenteert Districon haar visie op Sustainable Transport & Logistics en gaat in op behaalde resultaten in Utrecht. Samen met o.a. Green Business Club NederlandTopsector LogistiekCityHub en Hulshoff presenteren we mogelijkheden voor duurzame stadslogistiek. 

Locatie: Rabobank Nederland, Croeselaan 18 Utrecht. Om kosteloos aan te melden klik hier