Kansrijke innovatie of hype? Hoe maakt Districon haar rol als aanjager van innovatie waar? Districon vroeg Wouter Nering Bögel om het overzicht te bewaken en de speerpunten te kiezen. “Daarbij laten we ons leiden door de toepasbaarheid van de vernieuwing, op afzienbare termijn, bij onze relaties”.
Districon zoekt partners om concrete innovatieprojecten te starten. Samen investeren in nieuwe kennis en daarmee nieuwe ervaring opdoen. Durven experimenteren op bescheiden schaal, zodat we kunnen ervaren waar de kansen en de valkuilen liggen.
Tijdens het afgelopen Districon seminar bood Wouter alle genodigden aan om in parallelle workshops 4 thema’s uit te werken richting een concreet plan. Zo werd gesproken over het versnellen van praktijkproeven met Truck Platooning. Een ander thema was Amsterdam aan de MaaS, ofwel Mobility as a Service in Amsterdam. Kunnen we met meerdere bedrijven een simulatie van MaaS voor Amsterdam uitvoeren? Dat heeft concreet al geleid tot een afspraak op het stadhuis. De derde workshop behandelde de opkomst van de buurtdistributie. Stel dat de overheid de buurtbezorging gaat reguleren met concessies. Wie neemt dan de regie op zich? Tijdens de vierde workshop, getiteld snel, sneller, snelst stond de vraag centraal wat de impact is van steeds sneller bezorgen? Is dit een nieuwe kans voor winkeliers om terrein terug te winnen op de e-commerce? En wat kunnen we leren van de service industrie, waar levering binnen 2 uur al jaren normaal is?
Wouter, en daarmee Districon, zoekt partners om vorm te geven aan deze logistieke innovatie. Heeft u interesse? Neem dan contact op via 0346-581681 of w.nering@districon.nl.