Home » » Groeikansen optimaal benutten: Schiphol als preferred cargo hub

Groeikansen optimaal benutten: Schiphol als preferred cargo hub

Afbeelding

“Luchtvracht is een specifiek vakgebied waar mensen met grote passie voor het vak werken. Dat geldt ook voor mij.” Aldus Bart Pouwels, hoofd van Schiphol Cargo. “Een 3-jarige aanstelling groeide uit tot inmiddels 12 jaar. Schiphol, de logistieke keten en het enorme netwerk zorgen voor een dynamisch speelveld. Maar ook complex. Door de vele stakeholders is ketenbrede innovatie immers niet eenvoudig. En daar vult Districon ons geweldig in aan. Zij weten als geen ander verschillende partijen aan tafel te krijgen. Daarmee helpen zij ons met de volgende stap naar vernieuwing in de logistieke keten.”

Bart Pouwels, hoofd van Schiphol Cargo

“Onze samenwerking met Districon gaat zo’n 20 jaar terug en begon met Frits Bisschop, tevens oud-directeur Marketing & Accountmanagement bij Schiphol. Zijn expertise in de internationale luchtvracht was een waardevolle aanvulling. En nog steeds. Het mooie aan samenwerken met Districon is het team dat erachter zit. Wij hebben een of twee aanspreekpunten, maar weten dat complexere vraagstukken met hun cargo expertiseteam worden besproken. Zo komen we altijd samen tot een goede oplossing of juist inzicht.

Binnen de luchtvracht draait de logistieke keten nog veel op papieren documenten. Digitaliseren lijkt eenvoudig, maar daarvoor is het nodig dat alle betrokken partijen zich conformeren aan afspraken. De data in het systeem moeten kloppen om het te laten werken. Jeroen Hagens van Districon helpt ons momenteel met het in kaart brengen van de gehele keten.” Jeroen: “Het gaat daarbij niet alleen om knelpunten te benoemen, maar ook om diverse partijen met elkaar aan tafel te krijgen. En dat lukt aardig. We maken hen bewust van ons gezamenlijke doel. Het digitaliseren zelf is niet ingewikkeld en wordt op kleinere schaal al gedaan. Maar het er samen op de juiste en zelfde wijze mee werken, is om verschillende redenen wel een uitdaging.”

“We werken daarmee aan onze visie: groeien door optimalisatie. We willen met Schiphol een preferred cargo hub zijn.”, aldus een trotse Bart. “Het gaat ons niet om kwantiteit maar juist om de service die we verlenen in de gehele keten. Hoe kunnen we dit verbeteren? Met name op de grond, de ‘landside’, valt hierin veel winst te behalen. Namens Districon leidt Jeroen binnen het Smart Cargo Mainport Program (SCMP) dit Landside Pickup & Delivery project. Hij speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van applicaties en de samenwerking met partnerorganisaties. We weten van Districon dat zij kritische vragen stellen. Ze kennen alle spelers op Schiphol. En met hun ervaring in de wereldwijde luchtvracht leveren zij een waardevolle bijdrage aan het realiseren van optimalisatie voor luchtvracht op Schiphol. Een belangrijke doelstelling binnen het SCMP.

Hoe onze toekomst eruit ziet? We vereenvoudigen het proces met als uitgangspunt het keten-denken. En dat gaat lukken, als we maar samenwerken. Doorvoeren kan namelijk alleen als er geen oponthoud is. Zo benutten we onze groeikansen. Het zal altijd een uitdaging blijven, maar dat maakt ons werk ook zo mooi.”