Home » » In the spotlight: Tessa Huijsman

In the spotlight: Tessa Huijsman

Afbeelding
Tessa Huijsman

Districon's Black Belt Tessa Huijsman deelt haar ervaringen in deze spotlight.

 

Wie ben je?

Mijn naam is Tessa Huijsman. Ik ben een levensgenieter. Dagelijks ga ik met veel plezier naar m’n werk. In september ben ik alweer 3 jaar werkzaam bij Districon. In die jaren ben ik meer buiten de deur aan het werk geweest dan in ons pand in Maarssen. Ik sta graag dicht bij de operatie, de plek waar het daadwerkelijk gebeurt om daar verbeteracties uit te voeren met de mensen van de werkvloer. Sinds kort neem ik deel aan Jong Service Logistics Forum. Dit geeft de gelegenheid me binnen de Service logistiek verder te ontwikkelen door onder andere kennis en ervaringen met andere deelnemers te delen. 

Mijn ervaringen

De meeste ervaringen in de afgelopen 3 jaar heb ik opgedaan tijdens mijn opdrachten bij GVB en door mijn Black Belt Lean Six Sigma opleiding. Drie van mijn ervaringen deel ik graag met u:

De oplossing is de oorzaak aanpakken

Als wij, mensen, te maken hebben met een probleem denken wij al snel in oplossingen en de uitvoering daarvan. Daar betrapte ik mezelf ook op. Het leidt ertoe dat het werkelijke probleem niet wordt opgelost, maar alleen de symptomen. Het is veel sterker om eerst de oorzaken van het probleem te achterhalen. Stel de vraag “Waarom is het gebeurd?”. De kans dat een probleem niet terugkeert door de oorzaak aan te pakken is vele malen groter dan wanneer we alleen de symptomen van het probleem aanpakken. 

Iets wat slecht of goed is, kan beter!

In mijn huidige opdracht doe ik veel ervaring op in verandermanagement. Hoe krijg je mensen mee om een nieuwe weg te bewandelen? Als lean coach heb ik de opdracht om medewerkers te faciliteren in de uitvoering van hun verbeteracties. De grootste uitdaging hierbij is het ‘Omdenken’. Medewerkers laten inzien dat iets wat ze al jaren doen en wordt gezien als goed ook anders en beter kan. Met respect voor de oude/ huidige situatie een nieuwe weg inslaan. Iedereen reageert anders op veranderingen. Je kan daarom niet iedereen op dezelfde manier meenemen. Veel energie, positiviteit, doorzettingsvermogen en (kleine) successen zijn nodig om verandering te laten plaatsvinden. De mens blijft een van de belangrijkste factoren om de verandering te laten slagen. Je kan processen nog zo goed op papier zetten, maar als de medewerkers niet meegaan kom je geen stap vooruit.

De kracht van visueel management

Onlangs zat ik bij een workshop tijdens het jubileum van Railforum, waarbij we onze eigenschappen uit moesten drukken met behulp van Lego. Een in het begin ogenschijnlijk moeilijke opdracht, resulteerde binnen paar minuten in verrassende bouwwerkjes. Tijdens de tweede opdracht moesten we het bouwwerk van een buurman uitbreiden door met Lego de eerste indruk aan het huidige bouwwerkje toe te voegen.Communiceren door een bouwwerk of beeld is vaak een stuk duidelijker dan alleen met woorden. Waarom maken we nog zo weinig gebruik van visueel management? Het is een middel dat zeer goed kan helpen in de communicatie. Een beeld zegt vaak meer dan 100 woorden. Daarbij is mijn ervaring dat woorden eerder verkeerd worden geïnterpreteerd dan beeld. Visueel management is iets wat ik steeds vaker ga toepassen in mijn werk. 

 

Welke collega mag van jou in de volgende spotlight staan?

Graag zet ik mijn goede collega Ilona van Vliet in de Spotlight. Bij trainingen en nevenactiviteiten van Districon zien we elkaar geregeld, maar samenwerken hebben wij nog niet gedaan. Naar mijn idee is zij ontzettend aan het groeien in het logistieke vakgebied. Ben benieuwd naar haar ervaringen!