Home » Read our latest news first! » Elektrificeren-van-het-wagenpark-een-uitdaging-die-districon-graag-aan-gaat

Elektrificeren van het wagenpark, een uitdaging die Districon graag aan gaat!

Afbeelding

In 2019 startte Districon een pilot met 6 Tesla’s. Deze worden tot op heden met veel plezier door de collega’s gereden.

 

In 2020 zijn er door COVID-19 een stuk minder kilometers gereden met het wagenpark van Districon dan gebruikelijk. Desondanks is het aandeel elektrische voertuigen bij Districon verder toegenomen en verdwijnen de vertrouwde Peugeots, langzaam uit de Raadhuisstraat. Mede dankzij de nieuwe leasepartner Athlon, wordt elektrisch rijden steeds toegankelijker. Zo worden er nu naast de Tesla’s onder andere meerdere Opel Corsa-e’s, Nissan Leafs en Volkswagen ID.3’s gereden. Elektrisch rijden brengt soms uitdagingen met zich mee. Als logistiekelingen gaan Districonners dit graag aan.

Bijvoorbeeld bij een rit van Rotterdam naar Zuid-Limburg, onze collega Sanne Aelfers vertelt hier haar bevindingen:

De range van de Opel Corsa-e wordt beschreven als:

Zomer: 250 km (snelweg)
Winter: 195 km (snelweg)
https://ev-database.nl/auto/1192/Opel-Corsa-e

Dit komt dicht in de buurt van de afstand die naar Zuid-Limburg af te leggen is. Dus spannend of dit gaat lukken! De avond voor de rit wordt de Opel Corsa-e aan een publieke laadpaal gehangen om klaar te zijn voor de rit erna. Helaas vond deze laadpaal dat de auto tot maximaal 95% opgeladen mocht worden, maar desondanks gaan we de uitdaging aan.

De huidige status van de auto op moment van vertrek:

Beginstand accu: 95% 288km
Buitentemperatuur: 3 graden
Af te leggen afstand: 201 km

Gedurende de rit wordt er al snel opgemerkt dat met de verwarming aan de range van de accu wel erg snel naar beneden gaat. Deze wordt dan ook uitgeschakeld. Een beetje koud wordt het wel, maargoed, we hebben nog steeds zin om deze uitdaging te halen. Met nog 28km range en nog 24 km af te leggen wordt het toch iets te spannend en wordt er besloten de laatste snellader op de route te gebruiken.

Afbeelding

Het bijladen ging heel snel! In slechts 4 minuutjes was er weer genoeg range om zeker te weten dat de eindbestemming bereikt zou worden en de verwarming weer lekker aan kon! Bijkomend voordeel: even heerlijk in de frisse lucht de benen strekken.

Afbeelding

Na het bijladen werd de weg vervolgt naar de eindbestemming. Opgewarmd werd deze bereikt. Jammer dat de rit net niet in één keer gelukt was, maar des temeer uitdaging om dit op de terug weg wel te halen!

In Zuid-Limburg zijn er een stuk minder publieke laadpalen te bekennen dan in Rotterdam Centrum. In Zuid-Limburg zijn die voor bewoners ook minder nodig, omdat veel mensen daar hun eigen oprit hebben. De Opel Corsa-e werd dan ook ingeplugd op een huisaansluiting. Na 14 uur opladen was de range van de accu toegenomen tot 110 km. Dit laden ging dus niet echt snel!

Afbeelding

Maar uiteindelijk na meer dan 30 uur aan het stopcontact was de accu 100% opgeladen. Terwijl de auto nog ingestoken was, werd ter voorbereiding op de rit de voorverwarming aangezet. Hierdoor daalde de range van de auto een heel klein beetje, maar was deze wel lekker warm bij vertrek.

De status van de auto op moment van vertrek voor te terugreis:

Beginstand accu: 99% 294 km
Buitentemperatuur: 5 graden
Af te leggen afstand: 201 km

Afbeelding

Met warme jas aan en sjaals om werd er aan de terugreis begonnen. De reis voorliep heel voorspoedig. Met nog ruim 30 km range op de accu werd Rotterdam bereikt.

De Opel Corsa-e blijft een leuke auto met uitdagingen die ik graag aan ga om al mijn kilometers te verduurzamen.

Author
Share with: