Amsterdam presenteerde onlangs het Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020 – 2030. Hierin zet Amsterdam uiteen hoe een uitstootvrije stad mogelijk gemaakt kan worden door het realiseren van veilige, betrouwbare, toegankelijk en betaalbare laadinfrastructuur. De stad is met haar huidige 8.000 oplaadpunten al een van de koplopers in Europa maar zal in de komende jaren naar 80.000 oplaadpunten moeten groeien om de toename van elektrisch vervoer te faciliteren. Deze schaalsprong vraagt onder meer om een andere plaatsingsstrategie met voldoende volume en aanbod op basis van laadbehoefte en laadgedrag.
Districon heeft een waardevolle bijdrage geleverd aan dit strategisch plan van Amsterdam door de laadbehoefte van het logistieke verkeer in kaart te brengen. Hierbij is gekeken naar alle relevante logistieke sectoren (van bevoorrading van supermarkten en bouwterreinen tot het ophalen van afval).
Door middel van de uitgangspunten uit het eerder verschenen “Laadinfrastructuur elektrische voertuigen in stadslogistiek” (Topsector Logistiek) rapport alsmede standplaatsdata en vervoersbewegingen data van het CBS is tot op postcode 4 niveau de energie en vermogensvraag van de gemeente Amsterdam in kaart gebracht.
Een leuk een waardevol project dat aansluit bij de toekomst van Amsterdam en wellicht ook andere gemeenten inspireert!
Voor meer informatie over dit project of de mooie ambitie van Amsterdam, zie: Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030 - Gemeente Amsterdam