Deze keer in "in de spotlight" collega Ronald Schoo. Ronald maakt al sinds 2000 deel uit van het Districon team. Hij vertelt u graag alles over zijn ervaringen.
Wie ben je?
Mijn naam is Ronald Schoo. Na mijn eerdere werkgevers Christian Salvesen (inmiddels XPO) en PTV maak ik sinds 2000 deel uit van het Districon team. Dat lijkt alweer een hele tijd, maar werken aan uitdagende projecten met inspirerende collega’s, geeft mij dagelijks energie waardoor de jaren voorbij vliegen. Mijn vrije tijd besteed ik aan familie en sporten, met name hardlopen. Ooit, lang geleden :-) was dat 100 en 200 meter sprinten, nu halve- en af en toe hele marathons.
Mijn ervaringen
Supply chain en distributievraagstukken hebben mijn grote interesse. Wat zijn de juiste vestigingsplaatsen voor distributiecentra, welk assortiment ligt waar in de keten op voorraad, hoe kunnen we goederen slim en met de juiste modaliteit van leveranciers naar B2C en B2B afnemers transporteren? Hoe doen we dat duurzaam en toekomst robuust? Zelf doen of uitbesteden? Deze puzzel los ik graag samen met opdrachtgevers op, van ontwerp tot en met implementatie. Voorbeelden? Voor de combinatie Vedined – PPG (paint en non-paint) heb ik meegewerkt aan het opstellen van een nieuwe logistieke strategie, voor bierbrouwer Heineken heb ik wereldwijd zgn. Opco’s bezocht om transportkosten te beoordelen en in opdracht van de Green Business Club onderzoek ik mogelijkheden voor slimme en duurzame stadsdistributie in Utrecht.
Toekomstvisie
Kijkend om me heen zie ik een snel veranderende wereld. Vanuit distributie perspectief betekent dit vooral voor binnensteden een hoge en groeiende druk op de publieke ruimte. Met z’n allen willen we toegang hebben tot een oneindig assortiment dat ook nog binnen de kortste keren wordt geleverd. En bij de keerzijde van dit alles (leefklimaat, congestie, vervuiling e.d.) willen het liefst niet te lang stilstaan. Dat gaat natuurlijk niet. Daarom geloof ik in nieuwe vormen voor stedelijke distributie, gericht op meer doen met minder logistieke bewegingen en minder emissies. O.a. technologie gaat daarbij helpen. Zo is Districon verbonden aan projecten gericht op duurzame last mile- en MaaS oplossingen, ‘Connected transport’ en oplaadstrategieën voor elektrisch vrachtvervoer. Onderwerpen die centraal staan in het komende Districon seminar van 20 juni a.s.
Welke collega mag van jou in de volgende spotlight staan?
Graag geef ik het woord aan mijn Districon collega in Amerika, Christina Sanchez Molero. Districon heeft nu zo’n 1,5 jaar een eigen vestiging in Chicago en kent daar een zeer succesvolle start. Christina, wat drijft jou en wat zijn kenmerkende projecten waar jij aan werkt?